vrijdag 13 januari 2012

LISTS: The little things you learned from mommy

Ik fantaseer met vriendlief zeer regelmatig over hoe het zou zijn om samen te wonen en dus uit huis te gaan. Maar mijn moeder moet er nog niks van weten. We kunnen elkaar geregeld niet uitstaan maar ik ben dol op mijn moeder. Ik heb zoveel liefde en respect voor mijn moeder. Ik heb zoveel te danken aan haar te danken. Ik weet dan ook zeker dat er heel veel dingen zijn die ik later het liefst net zo als mijn eigen moeder zou willen doen en dat ik de kleine dingentjes van mijn moeder ook wil doorgeven aan mijn eigen kinderen. Even een kort overzichtje van die kleine dingentjes die alleen je moeder je kan leren of wat ik van m'n moeder heb meegekregen. Misschien heel cliché maar even een kleine ode aan mijn moeder.

- Als belangrijkste heeft mama mij natuurlijk geleerd om te praten, te lopen, te fietsen en nog veel meer. Ze hielp me met moeilijk huiswerk, overhoorde me, luisterde altijd naar me als ik ergens verdrietig over was en nou ja wat kan ik zeggen wat zou ik zonder mijn moeder moeten?
- Mama leerde mij uiteraard dat wie mooi wil zijn, pijn moet lijden. Als ik ging gillen als ze de klitten uit m'n haren borstelden maakte zij me weer rustig en zei dat ik prinsessenhaar had. Ze hield m'n hand vast toen ik gaatjes in mijn oren liet schieten. Ze overtuigde me zelfs van een beugel en jeetje wat ben ik daar nu blij mee!
-Mama leerde mij het geheim van de blauwe crème. Het wonderpotje. De blauwe crème van mijn moeder werkt serieus voor alles. Een droogplekje, een wondje in je lip, of een pukkeltje; deze crème laat alles in één nachtje verdwijnen. Ik weet ook zeker dat ik dit ook zeker weten altijd in mijn badkamer zal hebben staan later.
- Mama leerde me dat ik nooit en te nimmer met nat haar en al helemaal niet met een staart moest gaan slapen aangezien ik dan de volgende dag met ontploft en wild haar wakker zou worden.
- Mama heeft mij geleerd dat dingen niet aan komen waaien. Dat je altijd moet werken om iets te bereiken. Ze heeft me laten zien dat je mag dromen maar dat je je dromen altijd een handje moet helpen. Door haar weet ik dat ik af en toe dingen moet doen die minder leuk zijn om ergens te komen.
- Mama leerde mij genieten. Ze leerde me dat je moet genieten van de mooie momenten in je leven. En dat doe ik echt 100%. Door haar besef ik me dat ik af en toe dingen meemaak die ik nooit meer mee zou maken en dan geniet ik ook heel erg op die momenten.
- Mama leerde mij dat je blij moet zijn met wat je hebt. Ik ben nooit echt iets te kort gekomen maar ik heb altijd geleerd dat je dankbaar moet zijn met wat je hebt. En natuurlijk het allerbelangrijkst ze heeft me geleerd dat geld niet gelukkig maakt en het allerbelangrijkst in het leven is om liefde en mensen van wie je houdt om je heen te hebben.

En ik denk dat ik nog wel duizend dingen kan noemen wat mijn moeder voor mij zo bijzonder maakt.

With love, Irene

2 opmerkingen: