donderdag 8 december 2011

PERSONAL: When I'm a big girl I want to be...

Als ik later groot ben wordt ik... Ik geloof dat ik die zin in de afgelopen zeventien jaar al met zoveel verschillende beroepen heb afgemaakt. Als klein meisje wilde ik juf worden, wie niet, maar daarna wilde ik schrijfster worden; ik schreef zelfs al als heel klein kind m'n eigen kinderboekjes. Dat wil zeggen vijf zinnen tekst met een hele hoop tekeningen op A4-velletjes wat mama dan aan elkaar nieten. Schrijfster bleef eigenlijk altijd leuk maar daarnaast wilde ik ook nog kapster, kassiere (ja echt waar, leek me reuze interessant), in mijn Sims-periode binnenhuisarchitect, vervolgens kok, presentatrice van het Jeugdjournaal, medewerker in de dierenwinkel worden, medewerker van de bibliotheek, medewerker in de apotheek, makelaar (TV-makelaar was immers zo'n leuk programma), visagiste, kledingontwerpster en de baas zijn van een eigen winkel, hotel of restaurant worden. Echt ik overdrijf dus niet als ik zeg dat de meest uiteenlopende beroepen mijn leuk leken. Maar zoals ik al zei bleef schrijfster eigenlijk altijd een droombaan. Vanaf de eerste klas van de middelbare school wilde ik journalist worden. Ik had er ergens over gelezen over werken aan een tijdschrift en ik begon vanaf die tijd ook echt steeds meer tijdschriften te lezen. Ellegirl werd al snel favoriet en ik wist het zeker: ik wilde later bij een tijdschrift werken. In de tweede klas begon ik zelfs mijn eigen online tijdschrift met een vriendinnetje. Het werd tot onze grote verbazing nog een succes ook, dus ging ook al mijn tijd erin zitten. Waardoor ik dus wel mooi van de derde klas gymnasium naar 4 havo moest. Maar goed uiteindelijk ben ik dus geslaagd voor mijn havo, gestopt met het tijdschrift overigens, en werd ik ingeloot voor Media, Informatie en Communicatie in Amsterdam. Waarmee ik uiteindelijk mediaproducent wil worden wat inhoudt dat ik ga werken als redacteur of tv-producent. En toch, terwijl ik zeker weet dat dit de perfecte studie is voor mij, kriebelt er nog altijd wat. Ik vraag me toch nog best vaak af wat ik nog meer zou kunnen en hoe een andere carrière eruit zou zien. Wat ik dan nog zou willen ik maakte er even een lijstje van.

- Binnenhuisarchitecte. Ik wilde het al in de periode dat Sims mijn dagelijkse bezigheid was en ik de woonbladen van mama las. En stiekem kriebelt het nu dus nog steeds. In een inrichting zou ik zoveel creativiteit kwijt kunnen.
- Party of weddingplanner. Ik ben echt dol op organiseren. Lekker van alles regelen en zien hoe je creatieve ideeën kan waarmaken en als het dan ook nog eens een succes wordt dan ben ik echt ultiem blij. En dan lijkt weddingplanner me eigenlijk nog het allerleukst. Ik ben echt lichtelijk geobsedeerd met bruiloften. Het heeft zoiets onwerkelijk moois. En hoe mooi is om ervoor te zorgen dat de mooiste dag van iemands leven nog mooier wordt?
- Frans studeren. Hier kan ik niet echt direct een leuk beroep bij verzinnen maar er is iets aan de Franse taal wat me zo vreselijk aantrekt. Ik weet niet of ik dan zou willen lesgeven of gewoon deskundige willen zijn maar ik heb iets met Frans en ik ben ergens zo bang dat ik, nu ik er niks meer mee doe op school, het kwijt raak.
- M'n eigen zaak. Dit zou ik natuurlijk nog best kunnen doen maar in principe wordt ik toch wel meer opgeleid tot een "medewerker." Het lijkt me stiekem best leuk de touwtjes in handen te hebben. Net zoals met het plannen. Ik ben een controlefreak ik bedenk graag wat er moet gebeuren dus een eigen zaak lijkt me ideaal.
- Fotograaf. Een grote passie van mij is fotograferen. Het lijkt me dan ook ergens wel onwijs leuk om fotograaf te zijn. Dan wel fashion of, opnieuw, bruiloft-fotograaf. Ja stiekem fantaseer ik daar ook wel eens van. De meest bijzondere locaties voor fotoshoots bedenken om vervolgens te werken met prachtige modellen met de raarste outfits of geweldige make-up. Lijkt me eerlijk gezegd enig.

With love, Irene

1 opmerking:

  1. Haha ja al die beroepen die kinderen altijd voor ogen hebben. Wel leuk om even op terug te kijken, om te zien of er nog iets is dat is blijven hangen =)

    BeantwoordenVerwijderen