maandag 10 oktober 2011

SHOPPING: The five piece thingy

Ik las er al op zoveel blogs over: the five piece wardrobe. Wat houdt dat in? Als ik het goed begrepen heb mag je vijf bijzondere items kopen en voor de rest alleen basics/essentiƫle dingen. En hoewel ik de mensen die dit gingen doen serieus voor gek verklaarden, heb ik toch na wikken en wegen besloten dat ik er zelf ook aan moet geloven.
Ik heb een lijst gemaakt met mijn inkomsten en uitgaven. En hoewel mijn inkomsten het winnen van mijn vaste uitgaven per maand ben ik toch op een of andere manier al door mijn geld heen voordat ik tot tien kan tellen. Hoe ik dat doe? Ik heb nu eenmaal een gat in mijn hand, en vooral in mijn portemonnee.
En weetje ik ben niet gek. Ik weet dat ik dat geld vooral uit geef aan kleding. En dan niet aan dingen die ik echt heel hard nodig heb, maar aan shirtjes waarvan ik al tien look-a-likes in mijn kast heb hangen. Het zijn telkens kleine uitgaven maar uiteindelijk is het een enorm bedrag bij elkaar.

Ik kan echt wel een paar manieren bedenken om aan meer geld te komen. Maar ten eerste wil ik absoluut geen kleding weg doen, en nee zelfs niet de items die achterin mijn kast hangen met het kaartje er nog aan. Echt ik kan het toch niet over m'n hart verkrijgen om kleding te verkopen. En ten tweede heb ik in principe genoeg geld om een leuk leven van te kunnen hebben. Het punt is: ik heb dus niet meer geld nodig, ik moet alleen beter omgaan met het geld dat ik heb!
Maar goed nu de conclusie van dit voorgaande verhaal en de verwijzing naar de titel van dit bericht. Ik ga het five piece wardrobe systeem doen. Ik mag van mezelf elk seizoen 5 bijzondere items kopen en voor de rest alleen basics. En het wordt zwaar.. dat weet ik nu al. Maar ik moet dit kunnen volhouden. Voor mijn eigen bestwil. Oke maar nu het leuke gedeelte! Want wat mag ik dan nog wel van mezelf kopen? Ik heb besloten om niet te zeggen wat ik precies mag kopen dus zegmaar niet: 1 groene blazer. Maar ik kies gewoon voor stoffen/kleuren/items die echt nog missen in mijn kast. Wat ik daar van koop mag ik zelf weten. Moet nog een beetje lief zijn voor mezelf toch.

Ik ga nu zelf druk aan de slag met een lijstje! Heeft iemand nog goede tips voor dingen die ik echt dit seizoen MOET hebben?
With love, Irene

1 opmerking:

  1. Irene, geen kleren kunnen kopen terwijl je wel echt wat nodig hebt is zwaar. Jij bent koopverslaafd. Misschien heb je meer aan een jaar Free Fashion Challenge, als je daarna het franse systeem invoert en trouw blijft ben je op de goede weg.

    BeantwoordenVerwijderen